Le clans des mouettes
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Le clans des mouettes

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 Star formation in the Chamaeleon, Y'BECCA et Vent d'est.

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yanis la chouette




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Star formation in the Chamaeleon, Y'BECCA et Vent d'est. Empty
MessageSujet: Star formation in the Chamaeleon, Y'BECCA et Vent d'est.   Star formation in the Chamaeleon, Y'BECCA et Vent d'est. EmptyLun 27 Nov à 10:28

Title Star formation in the Chamaeleon
Released 27/11/2017 10:00 am
Copyright ESA/Herschel; acknowledgement: Á. Ribas
Description

A dark cloud when observed with optical telescopes, the Chamaeleon I region reveals itself as an active hub of star formation in this far-infrared image from ESA’s Herschel space observatory. Only around 550 light-years away in the southern constellation of Chamaeleon, it is one of the closest areas where stars are bursting into life.

Launched in 2009, Herschel observed the sky at far-infrared and submillimetre wavelengths until 2013. Sensitive to the heat from the small fraction of cold dust mixed in with the clouds of gas where stars form, it provided unprecedented views of the interstellar material that pervades our Milky Way galaxy.

Herschel’s extraordinary scans uncovered a vast and intricate network of filamentary structures everywhere in the Galaxy, confirming that filaments are crucial elements in the process of star formation.

After a filamentary web arises from turbulent motions of gas in the interstellar material, gravity takes over, but only in the densest filaments, which become unstable and fragment into compact objects – the seeds of future stars.

Chamaeleon I is no exception, with several elongated structures weaving their way through the cloud. Most of the star-forming activity is taking place at the convergence of filaments – in the bright area towards the top right and in the vaster region just left of the image centre, sprinkled with newborn stars that are heating up the material in their surroundings.

Analysing images like this, astronomers have identified more than 200 young stars in this two million year-old cloud. Most of these stars are still surrounded by a disc of leftover material from the formation process, which may evolve and later give rise to planets.

Owing to its relative vicinity, Chamaeleon I is an ideal laboratory to explore protoplanetary discs and their properties using Herschel data.

This image was first published in a paper by Á. Ribas et al. (2013), which presents a study of protoplanetary discs in this region. It was also shared as a #HerschelMoment during a public campaign on Twitter to celebrate the legacy of ESA's observatory in September 2017.

This three-colour image combines Herschel observations at 70 microns (blue), 160 microns (green) and 250 microns (red), and spans about 2.5º on the long side; north is to the right and east is up.

http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2017/11/Star_formation_in_the_Chamaeleon

Synopsis

À la fin de la Seconde Guerre mondiale, un régiment de l’Armée Vlassov (l'Armée de libération russe, inféodée à l'Allemagne nazie) se réfugie au Liechtenstein pour échapper à l’Armée rouge.

Venus chercher asile et salut dans cet État neutre, ces soldats, ainsi que quelques civils associés, sont accueillis avec bienveillance par le gouvernement du Liechtenstein. En effet, bien que rentrés en force dans le pays, le prince Franz-Joseph II se montre compréhensif et accepte les réfugiés avec le respect dû à leur rang de combattants. Le général russe Boris Smyslovski essaye de monnayer la reddition de ses troupes aux Américains plutôt qu’aux Soviétiques. Il s’emploie à les conduire en Argentine, pays où ils ne seront plus pourchassés, mais c’est sans compter avec la haine des Soviétiques pour ces « traîtres ».

Le film retrace les efforts des autorités du Liechtenstein pour ne pas livrer ces quelque 400 réfugiés, et montre les mensonges et les manipulations des Soviétiques pour les convaincre de revenir volontairement. Après leur avoir promis une vie nouvelle dans le cadre de la reconstruction de l’U.R.S.S., les Soviétiques parviennent à persuader environ 200 de ces hommes de rentrer. Lors du voyage de retour, le train s’arrête en Hongrie et tous les « rapatriés » sont assassinés à la mitrailleuse.
Fiche technique

Scénario : Robert Enrico, Frédéric H. Fajardie, Marc Miller
Musique : Karl-Heinz Schäfer
Photographie : Michel Abramowicz
Montage : Patricia Nény
Pays : Drapeau de la France France / Drapeau de la Suisse Suisse
Langue : français
Couleur
Son : Stéréo

Distribution

Malcolm McDowell : Général Smyslowsky
Pierre Vaneck : docteur Joseph Hoop, premier ministre
Jean-François Balmer : Père Anton Siegler, chef du Parlement
Ludmila Mikaël : Capitaine Barinkova
Caroline Sihol : Comtesse Irène
Wojciech Pszoniak: Colonel Tcheko
Annick Blancheteau : Mme Hoop
Catherine Frot : Martha Hubner
Catherine Bidaut : Natalya
Serge Renko : Petrov Gregori
Jean de Coninck : M. Brandt
Geneviève Mnich : Mme Brandt
Clémentine Célarié : Anna
Elena Safonova : la princesse de Liechtenstein
Patrice Alexsandre : François-Joseph II, prince de Liechtenstein
Gilles Treton : Peter Hubber

Voir aussi
Liens externes

(en) Vent d'est [archive] sur l’Internet Movie Database

[masquer]
v · m
Robert Enrico
Courts métrages Jehanne (1956) · Thaumetopoea, la vie des chenilles processionnaires du pin et leur extermination contrôlée (1960) · Chickamauga (1962) · Montagnes magiques (1962) · La Rivière du hibou (1962)
Longs métrages À chacun son paradis (1959, coréalisation) · La Belle vie (1963) · Contre point (1964) · La Redevance du fantôme (TV, 1964) · Les Grandes Gueules (1965) · Les Aventuriers (1967) · Tante Zita (1967) · Au cœur de la vie (1968) · Ho ! (1968) · Un peu, beaucoup, passionnément... (1971) · Boulevard du rhum (1971) · Les Caïds (1972) · Le Secret (1974) · Le Vieux Fusil (1975) · Un neveu silencieux (1977) · L'Empreinte des géants (1980) · Pile ou Face (1980) · Au nom de tous les miens (1983) · Zone rouge (1986) · De guerre lasse (1987) · La Révolution Française - Les Années Lumière (1989) · Vent d'est (1993) · Saint-Exupéry : La Dernière Mission (TV, 1994) · Fait d'hiver (1999)

Lettre Adréssé au Co-Prince d'Andorre et Président de La République Française et de la France...

L'État doit prendre en compte tous ces processus de remboursements et les procès qu'ils engendrent: Certes c'est colossal mais c'est vital. Il s'agit de l'acte individuel face au carnaval des camouflé de la personne Morale.

La démarche sur l'emploi et l'existence doit être lié sur le temps et le secourisme : entretenir et investir. Abandon des assurances.

Il y a des protections civiles et dès qu'il y a un problème, les aides et les remboursements sont très lent : Beaucoup de gens s'endettent au niveau des personnes morales et physiques au profil d'un cannibalisme industriel programmé sur l'échelle d'un bouton prénommé : Existence d'une crépuscule désigné secte des profits ou la réquisition...

Un résultat de la pauvreté est que les assurances sont mal géré et ont plus de mal à rembourser les victimes. Rapport de Mutuelle.

La démarche sur l'emploi et l'existence doit être lié sur le temps et le secourisme : entretenir et investir. Regarder les assurances.

Trois heures que je suis réveillé. J'ai méditer sur pour qui sonne le glas de Hemingway. Je vais replonger dans l'actualité secouriste.

Les jours se font plus court et la nuit repose sur la route. Les petites grippes font leurs apparitions. Douce France. L'appréhension frais...

J'ai passé une bonne nuit à dormir sur mes deux oreilles. Aucun tourment ni cauchemar n'as troublé ma nuit. L'été s'évapore: la République...

Ecrit de
TAY
La chouette effraie.

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Nucléaire: EDF et Kodak

En 1996, Kodak comptait 140 000 salariés, détenait 90% du marché et gagnait 15 milliards d’euros par an. En 2012, Kodak déposait le bilan. Que s’est-il passé ?

À chaque fois que vous brûliez une pellicule pour prendre vos photos, à chaque fois que vous brûliez du papier photo pour imprimer vos images, Kodak touchait de l’argent. En 2012 le cœur de métier de Kodak a complètement disparu, remplacé par le numérique… justement inventé par Kodak en 1975. Pourquoi Kodak n’a pas profité de cette innovation ?

La réponse est simple: la structure de coût et les actifs de kodak étaient inadaptés au monde digital et l’entreprise ne pouvait pas lutter contre un coût marginal zéro.
Combien vous coûte une photo avec votre téléphone ? Presque zéro.


Le business Model d'EDF

EDF est aujourd’hui dans une même période charnière de son histoire. Deux choix se présentent à l’entreprise : épuiser son business model jusqu’à la corde, comme Kodak, ou changer de cap.

Pourquoi le virage stratégique est nécessaire ?

En 2016, quand vous allumez la lumière, vous brûlez de l’uranium ou du fossile, quand vous démarrez votre voiture, vous brûlez du pétrole… Que se passera-t-il dans vingt ans ? Peut-on se permettre d’ignorer les énergies renouvelables ? À bien y réfléchir, quelle différence entre un appareil photo numérique et un panneau solaire ?

Une fois le panneau acheté, combien coûte le soleil pour produire 1 kWh ? Zéro.

En 2016 pour un particulier français ne bénéficiant d’aucune subvention, l’investissement dans un système solaire en autoconsommation permet de produire l’énergie la moins chère. Le prix du solaire baisse de 20% tous les vingt mois et cela fait quarante ans que cela dure…

Combien coûtera un panneau solaire dans vingt ans ?… La réponse est 6 euros. Imaginez le prix d’un KWh avec ces prix… Presque zéro.
Le soleil n’envoie jamais de facture

EDF est à un tournant de son histoire. C’est une entreprise formidable, avec des salariés qui veulent montrer au monde entier que le génie français de l’énergie est capable de refaire de grandes choses et ne va pas suivre les traces de Kodak.

Les salariés, les syndicats, l’ancien directeur financier, les actionnaires, les Français sont tous du même avis, alors pourquoi hésiter ?

Et rappelez-vous que quoi qu’il arrive, le soleil n’envoie jamais de facture… C’est un problème pour quelques-uns… mais une formidable chance pour tous les autres.

Grégory Lamotte: Fondateur de Comwatt

En savoir plus sur http://www.lemonde.fr/idees/article/2016/04/21/edf-ne-doit-pas-suivre-l-exemple-de-kodak_4906460_3232.html#dvCsFo0JMB1iaX2E.99

Certes Mr Hollande Francois: j'envoie une petite flèche pour que vous vous rappeler de Moi: Les matières énergétiques sans être un virulent écologiste comme Royal Ségolène, économiste comme Emmanuel Macron. Il y a tempêtes-emploi donc je vous envoie des réflexions vu que l'heure n'est pas à la discorde non pour l’intérêt de l'économie mais de la vie citoyenne sociale. Une Connaissance de Monsieur Pierre Messner et de Mr Gabriel. Hommage princier, Au Président de La France et au Proctecteur de l'Andorre. TAY la chouette effraie

http://ecrire.elysee.fr/validation_mail/53bc56f3a7704d5e3bc7d83b1ce243a8

DOSSIER PN3286
DE LA COUR EUROPÉENNE DES DROIRS DE L'HOMME
PAR LE
CITOYEN TIGNARD YANIS
ALIAS
TAY
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MessageSujet: Re: Star formation in the Chamaeleon, Y'BECCA et Vent d'est.   Star formation in the Chamaeleon, Y'BECCA et Vent d'est. EmptySam 2 Déc à 9:01

The Voyagers in Popular Culture

Whether you're traveling across cities, continents or even oceans this holiday season, there is no long-haul flight quite like that of the Voyagers.

This year, we celebrated 40 years since the launch of NASA's twin Voyager probes -- the two farthest, fastest spacecraft currently in operation. Each Voyager has contributed an enormous amount of knowledge about the solar system, including the unexpected diversity of its planets and their moons. Among their many distinctions, Voyager 1 is the only spacecraft to enter interstellar space, and Voyager 2 is the only spacecraft to fly by all four giant planets: Jupiter, Saturn, Uranus and Neptune.

› DOWNLOAD VIDEO Voyager Images from the Odysseys

You might have missed the virtual Voyager party, though, since there was a lot of other space news around the time of the Voyager launch anniversaries. The solar eclipse, visible across America, took place on Aug. 21, just one day after Voyager 2 marked 40 years in flight. Sept. 5 was Voyager 1's launch anniversary, but space fans were already gearing up to commemorate the finale of NASA's Cassini mission on Sept. 15.

Don't worry -- it's never too late to appreciate the far-reaching influence the Voyagers have had. In fact, in addition to the news coverage the spacecraft have received, the spacecraft have also earned a place in popular culture.

So, since you might have some downtime as we head into the holidays, here are some Voyager-related movies, TV shows and songs. (Warning: a few spoilers ahead!)

Voyagers in Film and Television

Perhaps the most widely recognized pop culture Voyager homage is in the film "Star Trek: The Motion Picture" from 1979. In the film, a machine called V'Ger -- the fictional Voyager 6 spacecraft, its intelligence greatly enhanced by an alien race -- seeks the home of its creator, Earth, and threatens to wreak havoc on our planet in the process. In real life, John Casani, who was the Voyager project manager at that time at NASA's Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, California, offered to loan a Voyager model to "Star Trek" creator Gene Roddenberry. Although the movie version altered the original design, it still used the mission as an inspiration.

The spacecraft had long passed the planets when a 2004 episode of "The West Wing" -- titled "The Warfare of Genghis Khan" -- mentioned a major mission milestone: Voyager 1 crossing the termination shock. The termination shock is a shockwave that marks the point at which the solar wind from the Sun, which travels at supersonic speeds up to that point, abruptly slows down and heats up. It represents the innermost part of the boundary of the heliosphere, the magnetic bubble that includes the Sun, planets and solar wind. Due to the termination shock crossing, the character Josh Lyman (mistakenly) declares this Voyager 1 to be the first man-made object to leave our solar system (mistakenly, because the solar system ends well beyond that landmark). "Funny, I'm going through a little termination shock myself," quips the character Donna Moss.

More recently, Voyager 1 did, in real life, cross into interstellar space in 2012, although technically it has still not left the solar system. In 2013, to talk about that milestone, the mission's project scientist, Ed Stone of Caltech in Pasadena, appeared on Comedy Central's Colbert Report.

The Golden Record

Each Voyager contains a copy of a Golden Record filled with Earth's sights and sounds, including images, music and audio clips of people and animals. This record has been featured in several works of science fiction. In the 1984 film "Starman," a race of aliens discovers the record and sends an emissary to Earth to learn more about our planet.

A 1994 episode of the X-Files titled "Little Green Men" also paid homage to Voyager. The episode opens with FBI agent Fox Mulder describing the Voyager mission and the Golden Record, including images, music and a child's voice saying, "Hello from the children of planet Earth." Mulder says the Voyagers passed the orbit of Neptune and "there were no further messages sent," but in reality, the Voyagers still communicate with Earth every day.

The mission wasn't exempt from fun on "Saturday Night Live." In episode 64, which aired in 1978, a psychic played by actor Steve Martin says the extraterrestrials had found the record and replied, "Send More Chuck Berry" -- referring to the iconic song "Johnny B. Goode" included on the Golden Record. Learn more about the Golden Record and see a full list of its contents here.

And More

Voyager has proved inspirational to contemporary musicians and songwriters as well. The Academy Award-winning composer Dario Marianelli wrote a Voyager violin concerto that had its world premiere in 2014 in Brisbane, Australia, and was subsequently played by the London Symphony Orchestra in 2015. Artist James Stretton also wrote a song in honor of the Voyagers' 40th anniversary.

For a deep dive into the history of the mission, the documentary "The Farthest" premiered on PBS in August, featuring numerous interviews with Voyager scientists and engineers, past and present.

And if you get tired of looking at your own vacation photos, there are lots to explore on the Voyager website. Live long and prosper, Voyagers!

The Voyager spacecraft were built by NASA's Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, California, which continues to operate both. JPL is a division of Caltech in Pasadena. The Voyager missions are a part of the NASA Heliophysics System Observatory, sponsored by the Heliophysics Division of the Science Mission Directorate in Washington. For more information about the Voyager spacecraft, visit:

https://www.nasa.gov/voyager

https://voyager.jpl.nasa.gov

News Media Contact
Elizabeth Landau
Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, Calif.
818-354-6425
elizabeth.landau@jpl.nasa.gov

2017-309

https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=7015&utm_source=iContact&utm_medium=email&utm_campaign=NASAJPL&utm_content=voyagerb20171201

AND,

Voyager 1 Fires Up Thrusters After 37 Years

If you tried to start a car that's been sitting in a garage for decades, you might not expect the engine to respond. But a set of thrusters aboard the Voyager 1 spacecraft successfully fired up Wednesday after 37 years without use.

Voyager 1, NASA's farthest and fastest spacecraft, is the only human-made object in interstellar space, the environment between the stars. The spacecraft, which has been flying for 40 years, relies on small devices called thrusters to orient itself so it can communicate with Earth. These thrusters fire in tiny pulses, or "puffs," lasting mere milliseconds, to subtly rotate the spacecraft so that its antenna points at our planet. Now, the Voyager team is able to use a set of four backup thrusters, dormant since 1980.

"With these thrusters that are still functional after 37 years without use, we will be able to extend the life of the Voyager 1 spacecraft by two to three years," said Suzanne Dodd, project manager for Voyager at NASA's Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, California.

Since 2014, engineers have noticed that the thrusters Voyager 1 has been using to orient the spacecraft, called "attitude control thrusters," have been degrading. Over time, the thrusters require more puffs to give off the same amount of energy. At 13 billion miles from Earth, there's no mechanic shop nearby to get a tune-up.

The Voyager team assembled a group of propulsion experts at NASA's Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, California, to study the problem. Chris Jones, Robert Shotwell, Carl Guernsey and Todd Barber analyzed options and predicted how the spacecraft would respond in different scenarios. They agreed on an unusual solution: Try giving the job of orientation to a set of thrusters that had been asleep for 37 years.

"The Voyager flight team dug up decades-old data and examined the software that was coded in an outdated assembler language, to make sure we could safely test the thrusters," said Jones, chief engineer at JPL.

In the early days of the mission, Voyager 1 flew by Jupiter, Saturn, and important moons of each. To accurately fly by and point the spacecraft's instruments at a smorgasbord of targets, engineers used "trajectory correction maneuver," or TCM, thrusters that are identical in size and functionality to the attitude control thrusters, and are located on the back side of the spacecraft. But because Voyager 1's last planetary encounter was Saturn, the Voyager team hadn't needed to use the TCM thrusters since November 8, 1980. Back then, the TCM thrusters were used in a more continuous firing mode; they had never been used in the brief bursts necessary to orient the spacecraft.

All of Voyager's thrusters were developed by Aerojet Rocketdyne. The same kind of thruster, called the MR-103, flew on other NASA spacecraft as well, such as Cassini and Dawn.

On Tuesday, Nov. 28, 2017, Voyager engineers fired up the four TCM thrusters for the first time in 37 years and tested their ability to orient the spacecraft using 10-millisecond pulses. The team waited eagerly as the test results traveled through space, taking 19 hours and 35 minutes to reach an antenna in Goldstone, California, that is part of NASA's Deep Space Network.

Lo and behold, on Wednesday, Nov. 29, they learnedthe TCM thrusters worked perfectly -- and just as well as the attitude control thrusters.

"The Voyager team got more excited each time with each milestone in the thruster test. The mood was one of relief, joy and incredulity after witnessing these well-rested thrusters pick up the baton as if no time had passed at all," said Barber, a JPL propulsion engineer.

The plan going forward is to switch to the TCM thrusters in January. To make the change, Voyager has to turn on one heater per thruster, which requires power -- a limited resource for the aging mission. When there is no longer enough power to operate the heaters, the team will switch back to the attitude control thrusters.

The thruster test went so well, the team will likely do a similar test on the TCM thrusters for Voyager 2, the twin spacecraft of Voyager 1. The attitude control thrusters currently used for Voyager 2 are not yet as degraded as Voyager 1's, however.

Voyager 2 is also on course to enter interstellar space, likely within the next few years.

The Voyager spacecraft were built by JPL, which continues to operate both. JPL is a division of Caltech in Pasadena. The Voyager missions are a part of the NASA Heliophysics System Observatory, sponsored by the Heliophysics Division of the Science Mission Directorate in Washington. For more information about the Voyager spacecraft, visit:

https://www.nasa.gov/voyager

https://voyager.jpl.nasa.gov

https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=7014&utm_source=iContact&utm_medium=email&utm_campaign=NASAJPL&utm_content=voyager20171201

RAPPORT DU
CITOYEN TIGNARD YANIS
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MessageSujet: Re: Star formation in the Chamaeleon, Y'BECCA et Vent d'est.   Star formation in the Chamaeleon, Y'BECCA et Vent d'est. EmptySam 13 Jan à 3:07

Le contraste (lat. « contra », « contre », et « stare », « se tenir », de l'i.e. "sta") est une propriété intrinsèque d'une image qui quantifie la différence de luminosité entre les parties claires et sombres d'une image. On parle aussi de brillance, qui, en revanche, n'admet pas de définition technique.

Définition
Histogramme représentant la répartition lumineuse d'une image

Le contraste caractérise la répartition lumineuse d'une image. Visuellement il est possible de l'interpréter comme un étalement de l'histogramme de luminosité de l'image.

Cas particuliers pour une image en noir et blanc :

Pour un contraste nul, l'image observée est intégralement grise.
Pour un contraste maximum, chaque pixel de l'image est soit noir soit blanc.

Le contraste d'une image peut être relié à la différence d'intensité lumineuse arrivant physiquement sur le capteur par l'entremise de la gamme dynamique (également contour dynamique ou dynamique).
Définition mathématique
Contraste global d'une image
Exemple de contraste faible

Le contraste global d'une image, souvent utilisé avec des mires de test pour déterminer la fonction de transfert de modulation d'un système optique est défini par Michelson par :

C m = L max − L min L max + L min = I max − I min I max + I min {\displaystyle C_{m}={\frac {L_{\text{max}}-L_{\text{min}}}{L_{\text{max}}+L_{\text{min}}}}={\frac {I_{\text{max}}-I_{\text{min}}}{I_{\text{max}}+I_{\text{min}}}}} C_{m}={\frac {L_{{\text{max}}}-L_{{\text{min}}}}{L_{{\text{max}}}+L_{{\text{min}}}}}={\frac {I_{{\text{max}}}-I_{{\text{min}}}}{I_{{\text{max}}}+I_{{\text{min}}}}}2

Où L désigne la luminance et I l'intensité lumineuse.

Ce contraste de Michelson est compris entre 0 et 1. Sa définition est analogue à celle de l'indice de modulation d'un signal modulé en amplitude.
Contraste local

La notion de contraste global d'une image n'est pas forcément adaptée à la photographie, ce qui explique qu'on lui préfère souvent une définition locale du contraste qui correspond à la perception des contours des éléments d'une image. On parle souvent de piqué en photographie pour désigner le contraste des contours.

La loi de Weber-Fechner définit le contraste Cw comme:

C w = L zone − L fond L fond {\displaystyle C_{\text{w}}={\frac {L_{\text{zone}}-L_{\text{fond}}}{L_{\text{fond}}}}} C_{{\text{w}}}={\frac {L_{{\text{zone}}}-L_{{\text{fond}}}}{L_{{\text{fond}}}}}2

Lzone et Lfond désignent respectivement la luminance de l'objet et du fond directement aux abords de l'objet. Ce contraste mesure la perception que l'on a d'un objet de luminance L placé sur un fond de luminance Lfond. Quand le fond est plus clair que l'objet, Cw est négatif et varie entre 0 et -13. Quand le fond est plus foncé, Cw est positif et varie de 0 à, potentiellement, de grands nombres.

Une définition simplifiée est donnée par :

C k = L zone L fond {\displaystyle C_{\text{k}}={\frac {L_{\text{zone}}}{L_{\text{fond}}}}} C_{{\text{k}}}={\frac {L_{{\text{zone}}}}{L_{{\text{fond}}}}}2

Contraste en photographie
Paramètres du contraste
Contraste augmenté : les silhouettes sont plus discernables
Image originale
Contraste faible (réduit artificiellement) : l'image est terne

Pour la photographie argentique, c'est la pellicule photographique support qui détermine le niveau de contraste, tandis que pour la photographie numérique, c'est le fonctionnement du convertisseur analogique-numérique.

Les nouveaux appareil numériques tentent d'étendre la gamme dynamique en utilisant des convertisseurs non linéaires (l'œil humain n'a lui-même pas une réponse linéaire à la lumière).

Les paramètres de la prise de vue : sensibilité, temps de pause et ouverture du diaphragme ne modifient le contraste que localement. En particulier la sensibilité ISO permet d'augmenter le contraste dans les zones sombres de l'image mais en ajoutant du bruit électronique.

Une gamme dynamique augmentée se caractérise par des zones d'image claires encore plus claires, et des zones sombres encore plus sombres que dans l'image originale. L'image semble alors contrastée (le contraire de « terne »), mais fournit alors moins de détails à observer, c'est-à-dire que dans les zones sombres (ombre) comme dans les zones claires (pleine lumière) les motifs sont moins visibles (voir dégradé de tonalité). S'il n'est pas possible de restituer l'ensemble des couleurs pour une image de haut contraste, il est souvent préférable d'utiliser un éclairage modéré, car les parties saturées peuvent mal être restaurées, tandis que les zones sombres peuvent la plupart du temps être sauvées a posteriori par un traitement d'image approprié.
Amélioration du contraste
Exemple de bracketing photographique

Une technique souvent utilisée en photographie numérique consiste à prendre un ensemble de photographies d'un même sujet avec des expositions légèrement différentes afin de choisir numériquement les zones en fonction de l'effet souhaité (ciel sombre et bâtiment plus clair) 4.

Cette technique n'est cependant pas utilisable pour de la photographie d'action.

Filtres manuels d'amélioration du constraste, Musée des sciences et des techniques Léonard de Vinci
Filtro fotografico di contrasto, arancione - Museo scienza tecnologia Milano 13093.jpg
Filtro fotografico di contrasto, giallo - Museo scienza tecnologia Milano 13089.jpg
Filtro fotografico di contrasto, verde - Museo scienza tecnologia Milano 13090.jpg

Contraste en électromagnétisme
Modulation d'amplitude
Article détaillé : Modulation d'amplitude.
Taux de modulation

En modulation d'amplitude, le taux de modulation d'une onde électromagnétique désigne le contraste de la modulation réalisée.

L'indice de modulation dont la définition mathématique est analogue au contraste global de Michelson peut être déterminé expérimentalement en mesurant seulement les amplitudes crêtes maximales et minimales Vmax et Vmin du signal modulé :

h = ( V m a x − V m i n ) ( V m a x + V m i n ) {\displaystyle h={\frac {(Vmax-Vmin)}{(Vmax+Vmin)}}} h={\frac {(Vmax-Vmin)}{(Vmax+Vmin)}}

Applications liées au contraste
Microscope à contraste de phase

En imagerie médicale on parle de la différence de luminance entre deux objets. Donc plus un objet (caillot, tumeur, corps étranger) est en contraste avec le reste de l'organe, plus sa présence est facile à diagnostiquer.
En biologie, la nécessité d'un bon contraste lors des observations au microscope a conduit à l'invention du microscope à contraste de phase par Frederik Zernike. Cette invention lui a valu un Prix Nobel de physique en 1953. Ce microscope permet d'éviter une coloration des cellules par des pigments.

Mire permettant la mesure de la FTM

En optique le contraste est utilisé comme outil de mesure pour déterminer la fonction de transfert de modulation (FTM). La FTM permet de quantifier la transmission par un système optique des fréquences spatiales. C'est une courbe donnant le contraste en fonction de la fréquence spatiale des zones de blanc et de noir d'une mire périodique.

Notes et références

↑ a et b Composez, réglez, déclenchez!: la photo pas à pas sur Google Livres
↑ a, b et c Ecrans plats et vidéoprojecteurs - 2e éd sur Google Livres
↑ (en) « Luminance Contrast » [archive] (consulté le 9 juin 2017)
↑ Artist's Photo Reference - Wildlife sur Google Livres
↑ Précis d'électronique 2e année, Volume 2 sur Google Livres
↑ Microbiologie sur Google Livres

Articles connexes

Imagerie à grande gamme dynamique
Retouche d'image
Résolution
Piqué
Photographie

RAPPORT
DE
Y'BECCA.
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